Programmet för 2017

Detta programblad utgör också KALLELSE TILL KRETSENS ÅRSSTÄMMA!

Torsdag 16/3 Kretsstämma 18.30 i Församlingshemmet i Sil. Mikael Lundgren, miljö- och klimatstrateg i Götene kommun, berättar om kommunens miljömålsprojekt. Vi bjuder på ekologisk fika.

Onsdag 19/4 Fagning på Sigfridsliden 18.00. Samarrangemang med Husaby hembygdsförening.

Torsdag 27/4 Fåglar i Hällekis. Samling 18.00 vid skolans parkering. Ledare: Dag Gärdefors.

Fredag-söndag 12-14/5 Rikskonferens på Billingehus i Skövde.

Söndag 14/5 Kinnekulle, Gröne skog, Natur – och kulturvandring. En vacker och omväxlande vandring i en genuin kulturmiljö till ett relativt okänt naturreservat Gröne skog. Vi samlas 11.00 vid gamla ”Kinnekulle handel” och vandrar vägen ner vid Römossen. Vi passerar gamla torp och ängar innan vi kommer in i en ursprunglig kalkbarrskog med inslag av lärk. Vi tittar på det gamla stenbrottet, ett mäktigt industriminne som hyser flera sällsynta lavar och ormbunkar. Så går vi nedför kleven igen med dess spännande raukformer och bäckar. På tillbakavägen passerar vi flera kulturhistoriskt intressanta hus. Vandringen är ca 4 km och går genom lätt till medelsvår terräng, ej lämplig för barnvagn. Tag med matsäck. Guider är Tom och Robert Roffey, tel. 0510/ 629 20. Färdbeskrivning: Sväng av väg 44 vid Källby. Åk mot Kinnekulle och Hällekis. Passera Medelplana kyrka. Efter 2,5 km, sväng vänster vid skyltarna Råbäck, Römossen. Arrangeras i samarbete med Västkuststiftelsen.

Söndag 21/5 Länsstämma i Gullspång.

Onsdag 31/5 Exkursion till guckuskolokalen vi Hjälmsäter samt till Munkängarna. Samling 18.00 vid Hjälmsäter. Ledare: Sofia Berg. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Skara.

Söndag 18/6 Vilda blommornas dag. 10.00 Vandring på Österplana vall med Ove Johansson (0510/54 13 97). Kör ner mot Örnekulla (mellan Medelplana och Österplana kyrkor) till vägs ände.

14.00 Friluftsgudstjänst vid Österplana kyrka.

15.15 Vandring med Olof Janson och Ove Johansson på Österplan hed. Samling vid Österplana kyrkas norra parkering. Olof Janson 0511/530 26, 070/56 90 386.

18.00 Vandring vid Björnebergsängarna med Olof Janson. Samling 18.00 vid Österplana kyrkas norra parkering.

Dagen är ett samarrangemang med Svenska kyrkan, Svenska Botaniska Föreningen, Västergötlands Botaniska Förening samt Botaniska föreningen i Göteborg och Västkuststiftelsen.

Tisdag 4/7 Englandsnycklarnas exkursion i Lidköping. Förutom i Östra hamnen och Västra hamnen i Lidköping finns Englandsnycklarna (både äkta Englandsnycklar och leopardnycklar) på ytterligare två lokaler väster och sydöst därom i 100-tal. Vi tittar på alla kända lokaler. I Östra hamnen rör det sig om minst 5000 upp till meterhöga orkidéer. Guide är Olof Janson 070/56 90 386. Samling 10.00 vid parkeringen framför värmeverket.
Samarrangemang med Västergötlands Botaniska förening och Botaniska föreningen i Göteborg och Naturskyddsföreningen i Lidköping.

Lördag 5/8 Slåtter på Sigfridsliden 10.00. Samarrangemang med Husaby hembygdsförening.

Lördag 12/8 Slåtter på Österplana vall 08.00. Arrangör: Lidköpings Naturskyddsförening.

Lördag 19/8 Höbärgning på Österplana vall 10.00. Arrangör: Lidköpings Naturskyddsförening.