Kinnekulle hembygdsförening släpper podd!

Hjortens Gille och Lokrantz Kulturmiljö har gjort podden “Utflykt till Kinnekulle” på uppdrag av Kinnekulle hembygdsförening.
Projektet har fått bidrag från Riksantikvarieämbetet, Leader Nordvästra Skaraborg och Götene kommun.

Idag släpps första avsnittet: Naturen – Grunden till allt

Platåbergen i Västergötland är speciella genom sin uppbyggnad, där de olika bergarterna ger skilda naturtyper och en stor artrikedom. Kinnekulle har alltid varit välbesökt, både av experter och lustresande turister. Men vari ligger lockelsen, och vad vill man se som besökare? Kan det vara så att själva berggrunden är en del av upplevelsen?

Tips på nördiga smultronställen och en röst från 1500-talet utlovas!
Stigfinnare: Birgitta och Dag Gärdefors, från Götene-Kinnekulle Naturskyddsförening
Som Olaus Magnus hör vi Thomas Ekelöf

Smultronställen som nämns i avsnittet:
– Fornborgen i Sprängestan
– Salenområdet
– Gröneskog
– Andrés schakt (med viss tvekan)

Här kan man lyssna på podden: