Utflykt till Varvässlekroken

Den 19 maj anordnade Götene-Kinnekulle naturskyddsförening en fågelexkursion till Varvässlekroken, kommunens största vassområde. 13 personer var samlade, med kikare, för att se vilka fåglar som kunde ses, allt under Aron Sandling och Jan Olssons sakkunniga ledning. Under vår och höst rastar många fåglar här, under sin flytt till och från sina häckningsplatser. Vi såg bland annat brun kärrhök jaga över vassarna, dykande fiskgjuse, som kom upp ur vattnet, med en fisk i klorna. Grågässen hade ungar, skäggdopping och gräsand sågs långt bort i vattnet. Rörsångarens karaktärisitiska sång hördes i vassen. Några ovanliga gäster bland fåglarna denna dag var svarttärna som ”håvar”sina byten, huvudsakligen insekter, i vattenytan, till skillnad från andra tärnarter som dyker. Vi såg också den lilla mosnäppan, som under vårflyttningen kan visa sig på lämpliga platser i södra och mellersta Sverige. Under häckningstiden har mosnäppan sitt tillhåll i fjällen och vid nordliga sjö, älv- och havsstränder.

Efter ett par timmars lyssnande och tittande begav vi oss nöjda hemåt. Tack för en trevlig och givande utflykt.