Program för 2023

Program för år 2023 i samarbete med Studiefrämjandet

Söndag 19 mars
Frö-och sticklingsbytardag kl 11.00-14.00. Plats: Stenhyveln, Gössäter(stenhuggeribyggnad med björk i skorstenen) Ta med frön och sticklingar och byt med andra. Du behöver inte ha med dig egna, det blir säkert över. Det kommer att finnas papper för att vika fröpåsar och enklare fika till självkostnadspris.

Torsdag 20 april
Kretsstämma, kl 18.00 .Samling i gamla skolbyggnaden i Hökastan (Yougakatten). Martin Green kommer att berätta om sin verksamhet med fröer, ”Kinnekullefrö”.

Lördag 22 april
Heldagsexkursion till Kinnekulle och Vinköl. Samling kl 10.00 vid Österplana kyrkas parkering. Vårblommor på Österplana hed och i Munkängarna, klättrande murgrönor i Hällekis, på Husaby kyrka m.m. Mistel i Syltängarnas naturreservat i Vinköl m.m. kommer att ses. Arrangeras i samarbete med Västergötlands botaniska förening och Göteborgs botaniska förening. Ledare Olof Janson 070-5690386. Rolf-Göran Carlsson 070-5713435 och Kurt-Anders Johansson 070-6301736.

Onsdag 26 april
Fagning på Sigfridsliden kl 18.00 i samarrangemang med Husaby hembygdsförening. Medtag fikakorg.

Söndag 14 maj
Exkursion till naturreservatet Munkängarna och Stora Stenbrottet på Kinnekulle Samling vid Munkängarnas P-plats kl 11. 00. Arrangeras i samarbete med Västkuststiftelsen. Vi vandrar genom ramslöksfälten, där vi tittar på alla vårblommor, gullviva, violer och de stora lövträden i sin skiraste grönska. Stopp vid Emilie Högqvists paviljong där vi får en liten berättelse om hennes liv. Vi tittar på Mörkeklevs grotta och går sedan uppför den branta stentrappan vid klevkanten. Där möts vi av storslagen utsikt över Stora Stenbrottet. Vi rundar stenbrottet, stannar till vid Rustsäter som Linné gästade på sin Västgötaresa 1746. Fikapaus med hela Vänern framför oss. Tillbakavägen ner till den konstgjorda sjön ger rika möjligheter att studera Kinnekulles geologi. Så vandrar vi tillbaka till Munkängarna via stentrappan eller längs övre stigen vid predikstolen. Tag med fikakorg, robusta skor. Ej lämpligt för barnvagn. Guider är Robert och Tom Roffey, tel: 0510 – 62920. Vandringens längd ca 3 km.

Fredag 19 maj
Fågelexkursion, Årnäs kl 09.00. Samling vid parkeringen till Aranäs borgruin, utmed vägen Årnäs Björsäter. Vandring ned till ”invallningen” , som förbinder ”Rullaren” med land. Det finns möjlighet att besöka Aranäs borgruin, som vi passerar. Ledare: Aron Sandling 070-5935359

Söndag 28 maj
Exkursion till naturreservatet Gröne skog på Kinnekulle Samling kl 11.00 vid ”Kinnekulle handel”. Färdbeskrivning: Starta vid Medelplana kyrka. Åk norrut. Efter 2,5 km sväng vänster vid skyltarna Råbäck, Römossen. Arrangeras i samarbete med Västkuststiftelsen. Det är en vacker och omväxlande vandring i ett relativt okänt naturreservat. Vi vandrar ca 4 km i lätt till medelsvår terräng och tittar bland annat på Råbäcks gamla kalkstensbrott, kalkbarrskogen och rödstenskleven med raukar och bäckar. Ej lämpligt att ta med barnvagn. Guide är Robert Roffey, 0510-62920. Medtag fikakorg.

Söndag 11 juni
Exkursion till naturreservatet Törnsäter på Kinnekulle. Samling kl 11.00 vid Gössäters gamla festplats(Undéns äng), ca 3 km söder om Hällekis. Arrangeras i samarbete med Västkuststiftelsen. Här går vi genom lummiga hagmarker med gamla ekar och lindar. Vi vandrar också förbi en slåtteräng med växter som gullviva, ängsnycklar och Sankt Pers nycklar. På flera ställen finns gamla sår i marken. Här har våra förfäder brutit alunskiffer. Spåren är numera skyddade som fornlämningar. Naturreservatet är beroende av bete. Det betyder att du kan möta tamboskap i området vissa tider på året. Vi passerar ängsmarker, en sandstensklev, alun- och skifferbrott, kalkugnar och åkrar med kambrisk flinta. En omväxlande kultur- och naturvandring i skiraste försommargrönska. Ca 3,5 km. Guide är Robert Roffey, 0510-62920 Medtag fikakorg. Ej lämpligt för barnvagn eller hundar.

Söndag 18 juni
De Vilda Blommornas Dag på Österplana hed. Friluftsgudtjänst kl 14.00 vid Österplana kyrka. Vandring kl 15.15 på Österplana hed under ledning av Olof Janson. Samling vid Österplana kyrkas parkering. Vandring till Björnebergsängarna kl 18.00 med samling vid Österplana kyrkas parkering. Dagen är ett samarrangemang med Svenska kyrkan, Svenska Botaniska Föreningen, Västergötlands Botaniska Förening och Västkuststiftelsen. Ledare är Olof Janson, 070-5690386.

Lördag 8 juli
Heldagsexkursion i Kinne-Vedum. Samling kl 10.00 på grusplanen vid Jättadansen, 600 m NV motorvägens slut (skylt Jättadansen). Fin betesmark med bland annat västgötamåra, backtimjan, månlåsbräken, nattvioler, hjärtstilla m.m. Arrangeras i samarbete med Västergötlands botaniska förening och Göteborgs botaniska förening. Ledare Olof Janson 070-5690386

Söndag 16 juli
Heldagsexkursion kring Kinneviken. Samling vid Källby kyrka kl 10.00. Kustarun vid Blomberg, Englandsnycklar vid Kartåsen, flockarun på Kålland är några av de växter som kommer att ses. Provsmakning av sötkörsbär med svarta, röda och gula frukter. Arrangeras i samarbete med Västergötlands botaniska förening och Göteborgs botaniska förening. Ledare Olof Janson, 070-5690386.

Lördag 5 augusti
Heldagsexkursion på och vid Billingen. Samling vid Lerdala kyrka kl 10.00. Sveriges enda vilda lokal av Berberissnyltrot i Timmersdala, vi kommer också att se bland annat Brudsporre, Praktsporre, Stor Ögontröst m.m. I Lerdala växer bland annat Ärtvicker och Trollsmultron. På Billingens diabasplatå tittar vi på Brudborste och Tistelsnyltrot. Den sällsynta hybriden brudborstexåkertistel växer utmed Hallanvägen, Avslutningsviskollar vi plats där ängsgentiana växer. Arrangeras i samarbete med Västergötlands botaniska förening och Göteborgs botaniska förening. Ledare Olof Jansson, 070-5690386, Kurt-Anders Johansson 070-6301736 och Rolf-Göran Carlsson 070-5713435

Lördag 5 augusti
Slåtter på Österplana vall kl 08.00. Samarrangemang med Lidköpings naturskyddsförening. Handskar rekommenderas. Ta med dricka, kaffe eller te´. Föreningen bjuder på mat.Anmälan sker till Håkan Pettersson 073-0944051 eller Kerstin Hessle 070-4283126

Söndag 20 augusti
Vandring vid Vänerns strand. Samling kl 11.00 vid Hällekis camping Vandringen är ca 3 km och går i medelsvår terräng. Guide är Robert Roffey, tel: 0510 – 629 20. Arrangeras i samarbete med Västkuststiftelsen. Vacker vandring utefter Vänerstrandens sandstensklev med grottor och raukformationer. Tom berättar om stenindustrin och det gamla sliperiet. Vi passerar mager tallskog, mossar och små myrmarker. Medelsvår terräng, stadiga skor, ej lämpligt med barnvagn. Sandstrand vid Söckeviken med tillfälle för snabbdopp och bra fikaplats. OBS, tag med fikakorg. Vandringen fortsätter på leden uppför kleven till Hellekis säteri där tillfälle finns att titta på den vackra trädgården, 20 kr i entré. Därefter tar vi oss tillbaka på småvägar till Hällekis Camping.

Lördag den 30 september
Svampexkursion. Samling kl 09.30 på parkeringsplatsen vid Österplana kyrka. Exkursionslokaler bestäms på plats. Ledare är Jan Olsson 073-8516839

Eventuellt ytterligare programpunkter kommer att annonseras i Götene Tidning och på hemsidan.