Svamputflykt på Kinnekulle

Naturskyddsföreningen Götene-Kinnekulle och Lidköpings naturskyddsförening har under Jan Olssons kunniga ledning gjort en svamputflykt på Stenåsen, Kinnekulle . I denna mycket fina olikåldriga blandskog av tall, gran, aspar, björkar, alar , hassel m.m. hittades ett 40-tal olika arter. Här fanns också gott om ”lågor” , döda liggande träd, viktig livsmiljö för bland annat svampar, men även för insekter mossor och lavar. I Sverige finns runt 10 000 arter svampar.

Överallt finns det svamp i skogen, i de multnande löven, i rötterna på träden. Hattsvamparna som man ser på marken och tickan som växer på stubben utgör egentligen endast en liten del av hela svampen. De är uppbyggda av miljontals trådlika celler som kallas hyfer, i ett gram jord kan det finnas 100 meter av svamparnas mikroskopiska hyfer. Svamparna är naturens stora nedbrytare av organiskt material, inte minst död ved, grenar och nedfallna löv.

Utflykten gav sannerligen mersmak att lära sig mer om svamp. En vacker lilafärgad ametistskivling, grankottenagelskivling växande på grankottar, rabarbersvampen, som är ätlig och blir lila i stekpannan, senapskremlan med stark smak, den vackert röda brandtickan på död ved och den lilla flåhättan, där man kan ”dra av” det mycket tunna skinnet på hatten. Detta är bara ett litet urval av alla de arter med olika dofter, smaker och utseenden som vi fick ta del av. Tack Jan för en fin och intressant dag.